KRÓTKIE FORMY WJFF: “Nasze miejsce w czasie”. Krótkie metraże z krajów Grupy Wyszehradzkiej
POKAZ W RAMACH BEZPŁATNEGO WYDARZENIA "MICWA".
reż. Jenő Hódi, Ivana Kadlečíková, Emilia Śniegoska, Tamara Mozyes, Shlomi Yaffe, Polska, Węgry, Słowacja, Czechy, 2014-2022, 80 min
Program “Nasze miejsce w czasie” ma na celu promowanie wspólnego dziedzictwa i więzi kulturowych społeczności żydowskich z krajów Grupy Wyszehradzkiej. Wybór czterech krótkich metraży z Polski, Węgier, Czech i Słowacji przybliża najwartościowsze dokonania filmowe o tematyce żydowskiej w regionie z ostatnich lat. Różnorodność dzieł odzwierciedla odmienność żydowskiego życia ale i wzajemne powiązania miejsc i czasów. Program otwiera wspomnienie ze straszliwej przeszłości z zagadkową narracją; następnie teatralne i twórcze wyrażenie aktualnych zagadnień żydowskiej tożsamości; zetknięcie dwóch pokoleń w niełatwej choć dającej nadzieję teraźniejszości; i na koniec pilne spojrzenie na współczesną nienawiść, okrucieństwo i napędzające je uprzedzenia. “Nasze miejsce w czasie” ukazuje wspólne wyzwania stojące przed regionem.
Filmy w programie:
Węgry: "Hagyaték / Dziedzictwo", Reżyseria: Jenő Hódi, 2020, 24 min
Scenariusz: Jenő Hódi, Árpád Hermán
Producenci: Jenő Hódi, Gábor Ferenczy
Zdjęcia: Balázs Dobóczi
Montaż: Mátyás S. Encsy
Muzyka: Arthur Valentin Grósz
Firma producencka: Cinepartners Entertainment, FocusFox
Obsada: Ági Gubík, Tibor Szervét, Miklós Székely B.
W czasie Holokaustu nad brzegami Dunaju pomordowano tysiące węgierskich Żydów. Ten dramat z wielu ludzi wydobył co najgorsze, ale niektórych zainspirował do heroizmu. Nieliczni odważni zdobyli się na bunt i właśnie im oddaje cześć reżyser.
Film oparto na znanym opowiadaniu Ambrose’a Bierce’a “Przy moście nad Sowim Potokiem” (którego akcja rozgrywa się podczas wojny secesyjnej) i umieszczono w węgierskich realiach historycznych. Oglądamy spustoszony przez wojnę Budapeszt z 1944 roku, ukazany w czerni i bieli, w konwencji kina noir. Adaptacja nadaje opowiadaniu Bierce’a nowy kontekst. Urzekająca i charyzmatyczna główna bohaterka próbuje odkupić grzechy ojca, zbrodniarza wojennego, ratując żydowskie dzieci przed pewną śmiercią.
Czechy: "Polskie burki", Scenariusz, reżyseria, montaż: Tamara Mozyes, Shlomi Yaffe, 2014, 13 min
Animacja: Vilem Novak
Producenci: POLIN Museum of the History of Polish Jews, Warsaw
Zdjęcia: Barbara Kaja Kaniewska
Muzyka: Giora Kukui
Obsada: Sylwia Nahaj, Henryk Rajfer, Kobi Wietzner
Tamara Moyzes i Shlomi Yaffe często odnoszą się w swoich dziełach do współczesnych kulturowych stereotypów i tropią ich ślady w języku i kulturze wizualnej. Wskazują, w jaki sposób postrzegamy innych i omawiają znaczenie obywatelskiej przynależności, często na podstawie własnych doświadczeń z bycia obcokrajowcami. W ramach rezydentury w Muzeum POLIN reżyserski duet pracował na materiale z przedwojennych warszawskich teatrów grających w jidysz i izraelskiego gatunku filmowego znanego jako “burki” (bourekas), popularnego w latach 60. i 70.
Na tej bazie powstała seria trzech krótkich filmów, opowiadających historie życia współczesnych Izraelczyków w połączeniu z animowanymi sekwencjami. Bohaterowie to premier Icchak Rabin i jego zabójca Jigal Amir, pracujący nad bombą atomową Mordechaj Vanunu oraz propalestyńska aktywistka Tali Fahima. Wydarzenia historyczne, w których brały udział te postaci stają się okazją do rozważań nad stereotypami i mitami tożsamości narodowej.
Polska: "19|91" , Scenariusz, Reżyseria: Emilia Śniegoska, 2019, 25 min.
Zdjęcia: Ewa Radzewicz
Montaż: Anna Gontarczyk
Producent: Studio Munka oraz: Zofia Prejzner, Jette Helberg
“19|91” to wyciszona i ciepła historia spotkania 19-letniej Jette z Niemiec i 91-letniej Polki. Jette przyjechała do Warszawy na rok jako wolontariuszka i pomaga w codziennym życiu pani Zofii, która jako nastolatka była więźniarką Auschwitz i Ravensbrück. Wzruszająca opowieść o rodzącej się więzi między kobietami na przeciwległych biegunach życia.
Słowacja: "Milosť / Miłosierdzie", Scenariusz, reżyseria, animacja: Ivana Kadlečíková, 2022, 18 min
Producenci: Ivana Laučíková
Zdjęcia: Peter Balcar
Montaż: František Krähenbiel
Muzyka: Slavo Solovic
Studio: feel me film s.r.o.
Obsada: Broňa Schraggeová, Jozef Košík, Ján Humaj, Jakub Šulík, Peter Markovski
Głosy: Dominika Morávková, Ivan Martinka, Jozef Košík, Stano Štofčík
Jak my, ludzie z kraju o silnej tradycji chrześcijańskiej powinniśmy zareagować, gdy prymitywna siła atakuje niewinnych? Ta krótka historia, luźno inspirowana prawdziwymi wydarzeniami z 2006 roku, została opowiedziana z użyciem techniki poklatkowej i tradycyjnej animacji. Wcześniejszy film Ivany Laučíkovej, antywojenny Ostatni autobus (2011) cieszył się dużym międzynarodowym zainteresowaniem. Teraz reżyserka powraca do pytania o korzenie humanizmu.
Program organizują JCC Budapeszt - Bálint Ház (Węgry) oraz Fundacja Kamera Dawida WJFF (Polska), JCC Praga (Czechy) i TACHLES TV (Słowacja).
Wydarzenie finansuje Międzynarodowy Fundusz Wyszehradzki ze wsparciem Przyjaciół JCC Budapeszt, rodziny Thalheimerów, American Jewish Joint Distribution Committee a także Dutch Jewish Humanitarian Fund.
Pragniemy również podziękować za współpracę Gólem Jewish Theatre Budapest, Kolnoa – Israeli Film Festival Prague oraz Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w Warszawie.